Σκηνογραφία και Νοηματοδότηση του Χώρου στις Παραστατικές Τέχνες: Εισαγωγικά στοιχεία

Κωδικός μαθήματος
02ΕΠΕ08
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Σειρά εμφάνισης
6
Κατηγορία μαθήματος

Επιλογής Υποχρεωτικό

Επιλογής Υποχρεωτικό

Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα στοχεύει στο να παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίο νοηματοδοτείται ο σκηνικός χώρος μέσω του σχεδίου, του χρώματος, της τονικότητας, του φωτισμού και του ήχου και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται αυτά τα στοιχεία στην σύγχρονη Σκηνογραφία. Θα δοθεί έμφαση στην κατασκευή και παρουσίαση του σκηνικού χώρου ως αυτόνομης μη στατικής εικαστικής σύνθεσης, η οποία εξελίσσεται παράλληλα με την παράσταση. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι σπουδαστές/στριες θα είναι σε θέση να:

  • Συνθέτουν τα επιμέρους στοιχεία (Σχέδιο, Χρώμα, Τονικότητα, Φωτισμός, Όγκος, Κλίμακα, Υφές, Ήχος) στην Νοηματοδότηση του Σκηνικού χώρου.

  • Σχεδιάζουν έναν Σκηνικό χώρο και να κάνουν παρουσίαση της πρότασης τους με σκίτσα, collage, storyboard, ψηφιακή μακέτα, πλαστική μακέτα υπό κλίμακα.

  • Αναπτύσσουν σύντομη θεωρητική εργασία με βιβλιογραφία αναφορικά με τις επιλογές τους

  • Κατανοήσουν την σχέση της Σκηνογραφίας με την Installation Art, Environmental Art και την Σύγχρονη Σκηνογραφία.

  • Εφαρμόζουν το θεατρικό κοστούμι και τη Μάσκα στη σύνθεση του Σκηνικού.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

Θα παρουσιαστούν τα εικαστικά επιμέρους στοιχεία (σχέδιο, χρώμα, τονικότητα, όγκος, υφές) και οι δυνατότητες τους, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο συνθέτουν και νοηματοδοτούν τον Σκηνικό χώρο, διαμορφώνοντας τον σε μια κατασκευή η οποία πρέπει να είναι λειτουργική για να εξυπηρετεί τις ανάγκες ενός συγκεκριμένου κειμένου αλλά παράλληλα μπορεί να λειτουργεί και σαν αυτόνομη αισθητική σύνθεση. Θα διερευνηθεί ο πολυδιάστατος χαρακτήρας της Σκηνογραφίας ως εννοιολογικός και σημασιολογικός φορέας και ο συσχετισμός του με τις καλές Τέχνες, την Ζωγραφική, την Γλυπτική, την Μουσική, τον Ήχο, τον Φωτισμό. Ακόμη, θα μελετηθεί η αμφίδρομη σχέση της Σκηνογραφίας με την Αρχιτεκτονική, την Μοντέρνα και Σύγχρονη Τέχνη (Installation Art, Environmental Art), η Μάσκα και τα Θεατρικά αντικείμενα ως σημαίνοντα και αυτόνομες εικαστικές συνθέσεις τα οποία εντάσσονται μέσα στο συνολικότερο σχέδιο του Σκηνικού χώρου. 

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

Μαθαίνοντας σταδιακά αυτό το λεξιλόγιο, και με διορθώσεις και συζητήσεις , οι σπουδαστές καλούνται να επικοινωνήσουν την προσωπική τους αισθητική με ένα κείμενο, χορογραφία ή performance το οποίο έχουν επιλέξει οι ίδιοι να σκηνογραφήσουν. Επίσης μπορούν να παρουσιάσουν την εργασία τους χρησιμοποιώντας ένα υπαρκτό κτίριο ή χώρο. Ατομικά ή ομαδικά και με ποικίλες τεχνικές θα δώσουν υλικότητα στην αναπαράσταση της ιδέας τους (σκίτσα, collage, storyboard, ψηφιακή μακέτα, πλαστική μακέτα υπό κλίμακα), παρουσιάζοντας και θεωρητική εργασία που θα υποστηρίζει την συγκεκριμένη επιλογή καθώς και τις επιρροές που οδήγησαν σε αυτή

  1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ – 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ+2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  2. ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΚΗΝΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ– 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ+2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  3. ΜΟΡΦΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΙΔΕΑΣ ΜΕ ΣΚΙΤΣΟ–1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ+ 2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  4. ΜΑΚΕΤΑ ΨΗΦΙΑΚΗ/ΠΛΑΣΤΙΚΗ ΥΠΟ ΚΛΙΜΑΚΑ–1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ+2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  5. ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ– 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ+2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  6. ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΟΓΚΟΥ–1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ+2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  7. ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ, INSTALLATIONS, ENVIRONMENTAL ART–1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ+2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  8. ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ –1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ +2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  9. ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΜΟΣ– 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ +2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  10. ΥΦΕΣ – ΗΧΟΣ – 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ + 2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  11. ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ ΩΣ ΦΟΡΕΑΣ ΕΝΝΟΙΩΝ– 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ +2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  12. ΠΩΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΤΑΙ ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ – 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ + 2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

  13. Η ΜΑΣΚΑ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ – 1 ΩΡΑ ΘΕΩΡΙΑ +2 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ 

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική - Αγγλική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση (40%) που περιλαμβάνει:
  • Παρουσίαση ντοσιέ και Προσχεδίου της τελικής εργασίας, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων. 10%
  • Παρουσίαση ντοσιέ και καλλιτεχνικής εργασίας, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων. 10%
  • Πρόοδος: παρουσίαση ντοσιέ και της εξέλιξης του αρχικού Προσχεδίου, με κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων. 20%
  • Τελική αξιολόγηση (60%) που περιλαμβάνει: α) την τελική παρουσίαση σε ψηφιακή μορφή ή πλαστική μακέτα ή project στον χώρο. Η τελική παρουσίαση μπορεί να είναι και ομαδική, αλλά θα συνοδεύεται από ατομικό κείμενο τεκμηρίωσης 300 λέξεων που θα περιλαμβάνει επιρροές/ αναφορές σε καλλιτέχνες, βιβλιογραφία, εργογραφία καλλιτεχνών, και παρουσίαση του ντοσιέ.
  • Το ντοσιέ αφορά την προσωπική έρευνα που γίνεται από τους φοιτητές σε στάδια, από την αρχή του μαθήματος και μπορεί να περιέχει σκίτσα, φωτογραφίες, βίντεο, σημειώσεις-παρατηρήσεις, αναφορές σε καλλιτέχνες, κολλάζ, και γενικά σκαριφήματα-προσχέδια (με ημερομηνία), σε σχέση με την επεξεργασία της τελικής εργασίας. Επίσης όλες τις παρουσιάσεις (με ημερομηνία παρουσίασης) οι οποίες προηγούνται της τελικής εργασίας.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Οπτικοακουστικά παραδείγματα, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του eClass με παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA161 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Μοντέρνα και Σύγχρονη Σκηνογραφία-Ορόσημα και Εξελίξεις, Μαρία Κονομή, Εκδ'οσεις Κουλεδάκης Θεόδωρος
  • Τι είναι σκηνογραφία, Howard Pamela, Εκδόσεις Επίκεντρο 

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Πατρικαλάκης Φ., Ιστορία της Σκηνογραφίας,19ος-20ος αιώνας, Αιγόκερως/Τέχνη
  • J.Collins & A. Nisbet, Τheatre and Performance Design, Routledge
  • John Gage: Colour and Meaning, Thames and Hudson,2000
  • Ξενάκης Ι., Κείμενα περί Μουσικής και Αρχιτεκτονικής,Ψυχογιός,2001
  • Barthes, Roland. Camera Lucida: Reflections on Photography., Vintage, 2000.
  • Lehmann, Hans-Thies. Postdramatic Theatre., Routledge, 2006.
  • Karttunen, Anssi. Programme Note Notes on Light (2006).
  • Δ. Μυταράς, Η Σκηνογραφία της Ζωγραφικής, Ιανός
  • ‘Οπυ Ζούνη, εκ. Αδάμ, 1997
  • I.Mανωλεδάκη,Το κοστούμι, εκδ.Ρώμη
  • W. Kentridge, Other Faces (part of the Drawings for projection),2011
  • Jan Svankmajer, Anima Animus Animation, 1998
  • Russell, John (20 February 1981). "David Hockney's Designs for Met Opera's 'Parade'". The New York Times.
  • E. Keir, The Semiotics of Theatre and Drama, Methuen & Co Ltd
  • A. Holmberg, the Theatre of Robert Wilson, Cambridge University Press
  • Rachel Hann, Beyond Scenography
  • A.v.Rosen & V. Kjellmer, Scenography and Art History, Bloomsbury
  • N.O’Dwyer, Digital Scenography, Bloomsbury
  • D.Barbieri,Costume in Performance,Bloomsbury
  • V. Ptackova, A Mirror of World Theatre, Prague Theatre Institute
  • Α.Οddey, Ch.White, The Potentials of Spaces, Intellect, Bristol, UK